درگاه پرداخت مستقیم و غیر مستقیم بانکی و شرایط دریافت آن ها

img
img
img
img
shape
shape

درگاه پرداخت مستقیم و غیر مستقیم بانکی و شرایط دریافت آن ها

در سیستم پرداخت درگاه های بانکی ، 2 فرضیه وجود دارد؛ یکی درگاه پرداخت مستقیم و دیگری درگاه پرداخت غیر مستقیم که به شرح تک تک این موارد میپردازیم.

درگاه پرداخت مستقیم:

این نوع درگاه به این شکل تعریف میشود که کاربر بدون هیچ معطلی و بدون هیچ تامل و تاخیری ، بلافاصله برای انجام تراکنش ،  به صفحه پرداخت بانک ، هدایت میشود و پس از پرداخت هم بلافاصله به لینک callback هدایت خواهد شد.در این نوع درگاه ، نام سایت در صفحه بانکی به عنوان پذیرنده درج خواهد شد.


در این روش مدیران سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین با بانک یک قرارداد بسته و بانک به آن‌ها امکان اتصال سیستم پرداخت الکترونیک را به‌حساب بانکی آن‌ها فراهم می‌کند. مشتریان در هنگام خرید باکارت بانکی عضو شتاب یا شبکه‌های تعریف‌شده و همچنین رمز اینترنتی خود مبلغ خرید را به‌حساب فروشنده واریز می‌کنند. بانک هم این مبلغ را مستقیماً به‌حساب فروشگاه یا صاحب حساب تعریف‌شده واریز می‌کند.

قرارداد مستقیم با بانک برای فروشگاه‌های بزرگ و کسب‌وکارهای کاملاً ثبات یافته که روزانه تراکنش مالی نسبتاً بالایی دارند مناسب است، بانک‌ها معمولاً به‌ندرت به شخصیت‌های حقیقی درگاه مستقیم ارائه می‌دهند و مشتری را ملزم به رعایت کلیه مراحل اداری خود می‌کنند. در قرارداد مستقیم با بانک انتقال وجه فقط در شبکه همان بانک پرداخت‌شده و بانک مبلغ پرداختی مشتری را به‌حساب فروشنده در همان بانک انتقال می‌دهد.

 

درگاه پرداخت غیر مستقیم:

این نوع درگاه به این شکل تعریف میشود که برای انجام تراکنش و قبل از ورود به صفحه بانک مورد نظر ،کاربر و مشتری وارد یک صفحه میشوند که اطلاعاتی اعم از پذیرنده ، قیمت ، اطلاعات پرداخت رو در بر دارد و سپس از بعد از گذراندن چند ثانیه به صورت اتوماتیک به صفحه بانک هدایت میشوند.


یکی از شرایط اصلی ریافت درگاه پرداخت مستقیم ، داشتن نماد اعتماد الکترونیک می باشد. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متولی اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای دارای مجوز می باشد. متقاضیان استفاده از درگاه های پرداخت اینترنتی می بایست پیش از اقدام به دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، درخواست خود را برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارسال نمایند.

 


مسئولیت ها و تعهدات پذیرنده اینترنتی پس از اخذ درگاه پرداخت اینترنتی به شرح زیر می باشد (منبع):

- رعایت کلیه قوانین تجارت الکترونیک کشور و مقررات عمومی و الزامات این حوزه که از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا و شاپرک وضع شده است.

- عدم ذخیره اطلاعات حساس دارنده کارت از طریق سایت خود

- تامین امنیت وب سایت خود به نحوی که از بروز هرگونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری گردد.

- اعلام بلافاصله رخدادهای امنیتی مانند هک شدن سایت پذیرنده، به شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت ، تا در صورت لزوم شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت نسبت به غیرفعال‌سازی «کد پذیرندگی» مربوطه اقدام کند.

- مشخص نمودن نوع صنف، محدوده جغرافیایی تحویل و عرضه کالا و خدمات، و سقف تراکنش‌های پذیرنده

- درج شماره پشتیبانی در سایت خود

- اعلام IP و دامنه مورد استفاده خود و تغییرات آن به شرکت ارایه دهنده خدمات پرداخت


سامانه موبومی ، با افتخار از درگاه مستقیم بانکی شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد استفاده می نماید.

 

 

بالا